Fikretakin » Specials » Social media
Heb je kennis, dan heb je macht!

De ontwikkelingen van Social Media

Social Media wordt in het dagelijkse leven door jong en oud gebruikt. Mensen besteden uren tijd aan het communiceren via dit fenomeen. Er zijn verschillende doeleinden om gebruik te maken van Social Media, namelijk: entertainment, informatie zoeken, discussie voeren, sociale contacten en veel meer. Het feit dat Social Media toegankelijk is voor iedereen en makkelijk te gebruiken is, geeft aanleiding voor iedereen om hier gebruik van te maken.

Individueel

Veel mensen maken gebruik van Social Media voor persoonlijke doeleinden. Van jong tot oud wordt het gebruikt en over de hele wereld is dit een veelgebruikt onderdeel van het internet. Mensen gebruiken het om informatie te zoeken, muziek te luisteren, foto's en films te delen met anderen, netwerken en om in contact te blijven met bestaande vrienden. Het feit dat het goed te gebruiken is maakt het mogelijk dat zelfs 50-plussers hier gebruik van maken. De ouderen kunnen door middel van Social Media contact hebben met hun kleinkinderen of familie. Ook is het voor veel mensen mogelijk om contact te kunnen hebben met familie over de grens.

Er zijn verschillende soorten Social Media kanalen:
  • Facebook;
  • Twitter;
  • Hyves;
  • LinkedIn;
  • MySpace;
  • Youtube;
  • Etc.

Onderling tussen deze kanalen zijn er veel verschillen. Youtube is bijvoorbeeld een kanaal dat vooral gericht is op het onderdeel muziek en filmpjes. LinkedIn is echter veel meer gericht op het bedrijfsleven en wordt ook vooral gebruikt op zakelijk gebied. Zo hebben de andere Social Media kanalen ook de eigen kenmerken.

Zakelijk

Ook is het in de zakelijke wereld een belangrijk onderdeel geworden. Veel organisaties maken gebruik van Social Media en ook komt het voor dat organisaties hun strategie op Social Media bouwen. De reden om dit te doen kan verschillend zijn. Veel organisaties kunnen hun netwerken door middel van dit kanaal onderhouden en versterken. Ook is het mogelijk om op een goedkope manier reclame te maken en de bevolking te informeren over de producten en diensten van de organisatie. Verder is het mogelijk om door middel van Social Media een grote groep mensen te bereiken. Ook kunnen dit personen zijn die niet tot de doelgroep behoren en dit natuurlijk een groot voordeel voor organisaties.

Politiek

In de politiek is Social Media ook een belangrijk onderdeel geworden van de dagelijkse werkzaamheden. Het wordt gebruikt als communicatiekanaal naar de buitenwereld, waarbij de politici via dit kanaal informatie kan geven aan de stemmers. Veel politici zien het een kans om via deze weg het publiek te bereiken en door middel van Social Media campagne te voeren.

Onderwijs

Ook wordt Social Media in het onderwijs gebruikt. Studenten communiceren via Social Media met elkaar en komen vaak op Social Media bij elkaar om aan projecten te werken. Verder delen de studenten informatie met elkaar uit via deze kanalen. Ook de docenten zitten op Social Media om met elkaar en met studenten te communiceren. Het feit dat Social Media veelzijdig is, zorgt ervoor dat het in de onderwijs veel gebruikt wordt.

Het feit dat Social Media nog steeds aan het groeien is, maakt het voor veel onderzoekers een belangrijk onderwerp om te blijven onderzoeken. Veel mensen en organisaties zijn gebaat bij het informatie krijgen over dit onderwerp, omdat men hierdoor kunnen inspelen op de veranderingen en wellicht kunnen profiteren in het dagelijkse leven.

Uses & Gratification Theorie

De Uses & Gratification theorie is een theorie dat in de communicatie een belangrijk rol speelt. Deze theorie geeft aan dat mensen de keuze hebben om voor een specifiek media te kiezen. Door de komst…

Invloed van Social Media op de politiek

Veel politici vragen zich af of het gebruik maken van Social Media invloed heeft op het stemgedrag van de bevolking. Als men hier een antwoord op hebben, kunnen zij hun strategie aanpassen en hierop i…

Social Media en Politiek

Internet en Social Media zijn kanalen die veel worden ingezet en gebruikt als communicatiemiddel voor iedereen op de wereld. Voor de zakelijke markt is het een belangrijk middel om zaken te doen en om…

Onzekerheid op Social Media

Veel mensen ervaren onzekerheid over hun privacy bij het gebruiken van Social Media. Deze mensen komen veel in contact met nieuwe mensen en weten niet zeker of deze personen wel te vertrouwen zijn. Er…

Mate van Social Media gebruik door de bevolking

Het gebruik van Social Media blijft groeien. Verschillende Social Media kanalen hebben miljoenen leden die gebruik maken van hun programma. Over de hele wereld maken mensen er gebruik van en zetten he…
Gepubliceerd door Fikretakin op 14-12-2011, laatst gewijzigd op 05-01-2012. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Schrijf mee!